Zoeken
  • Bas Liebeek

Trossen los, we kiezen het ruime sop!


Beeld je eens in: een zeiltocht waarvan -buiten de kapitein- niemand de bestemming lijkt te kennen, de bemanning geen instructies heeft en de voorraden rap slinken. Geen prettig vooruitzicht toch? Met een bedrijfsstrategie kan het net zo verlopen. Voldoende tijd nemen vooraf, een gedegen plan maken en dan pas uitvaren dus. Met deze drie eenvoudige stappen komt een organisatie effectief van een vage stip op de horizon naar het concreet routeboek.


Eenvoudige modellen bij lastige processen...

Het begeleiden van organisaties naar meervoudige waarde creatie is soms knap uitdagend. Het helpt dan om eenvoudige modellen en processen te hanteren. Een handig model bij het uitstippelen van een strategie is het principe van richten, inrichten en verrichten. Om dit model goed uit te leggen gebruik ik even de metafoor van een scheepsreis.


Het doel

De eerste klap is dan een daalder waard. Met “richten” kijken we naar de vraag “Waar wil je met het schip naar toe? Wat is de bestemming? Waarom is die zo mooi/aanlokkelijk?” Het is niet alleen handig om (opnieuw) te bepalen waar je naar toe wenst te gaan met de organisatie, maar het verplicht ook om ambities tegen het licht te houden en kansen/bedreigingen onderweg te benoemen.


Het plan

Vervolgens ga je aan de slag met het inrichten. Je moet het schip gereedmaken voor de tocht naar het doel. Het is hierbij essentieel om de rest van de bemanning mee te nemen, te weten over welke vaardigheden eenieder beschikt en na te gaan of de koers duidelijk is. Vertaal hierbij de (mogelijk) minder concrete ambities naar duidelijk speerpunten en bijpassende acties.


De reis

Bij de derde stap, verrichten, wordt de tocht zelf gemaakt. Niet alleen is het hierbij van belang om de acties concreet uit te zetten naar de betrokkenen. Ook wil je weten of je nog op koers ligt. Daarvoor moet je over informatie beschikken onderweg. Houdt dus een verslag bij, markeer aanpassingen in het routeplan, leer van tegenslagen en vier successen met elkaar.


"Het begeleiden van organisaties naar meervoudige waardecreatie is soms knap uitdagend."

Conclusie

Betrek alle stakeholders en maak van tevoren een concreet reisplan. Zo visualiseer je de eindbestemming, concretiseer je de reis er naartoe en motiveer je de hele bemanning. Hijs die zeilen, land in zicht!


Zie je zelf noodzaak om te richten/inrichten/verrichten en wil je liever niet alles zelf doen? Je kan mij ook inschakelen. Ik richt mij op consultancy, in-house trainingen en freelance opdrachten in het domein van strategie en reputatie.


Neem gerust eens contact op!

14 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven