Zoeken
  • Bas Liebeek

Het Salomonsoordeel van de consument

Er is een gigantische verschuiving merkbaar op het gebied van reputatie management. Slechts één generatie terug stond Public Affairs voor velen vaak gelijk aan list en bedrog. Illustratief zijn de tabak- en olie-industrie. Tegenwoordig, dankzij talloze voorbeelden van actief reputatie management, zoekt het merendeel van de consumenten (86%) bewust naar merken met een positieve impact aldus een rapport van de Shelton Group (2018). Gek genoeg spelen vele organisaties hier nog onvoldoende op in….

De verwachting is dat in 2019/2020 de consument nog veel meer op zoek gaat naar bedrijven die zich maatschappelijk betrokken opstellen. Organisaties die hun invloed actief aanwenden ter promotie van een betere wereld. Merk activisme kan enorme effecten hebben. Denk aan het voorbeeld van Nike dat provocatief Colin Kaepernick inzette om het merk ongelofelijk veel media aandacht te geven in 2018.


De progressieve merken gaan echter een stap verder en zoeken naar mogelijkheden om de wereld daadwerkelijk te veranderen. Patagonia is zo’n voorbeeld dat begon met een marketingactie onder de noemer “koop deze jas niet!” op black Friday, maar uitgroeide tot een activistische en daadkrachtige speler met invloed op regelgeving en beleid. Het is een trend die vele organisaties waarschijnlijk een ongemakkelijk gevoel bezorgt. En terecht…


Zorgvuldig de eigen kernwaarden vaststellen, een verhaallijn ontwikkelen, het speelveld in kaart brengen en vervolgens lobbyen voor verandering in wet- en regelgeving. Dat is heel wat anders dan een marketingcampagne met vooral oog voor verkoop. Het vraagt oprecht maatschappelijke betrokkenheid en kan rekenen op kritiek. Het kost mankracht, tijd, geld en aandachtige monitoring van beleidskaders. En dat is natuurlijk ook het hele idee!


Om de standaard zweem van marketing, gekunsteldheid en borstklopperij te voorkomen zijn er een paar zaken om in de gaten te houden:

  • Begin met luisteren. Steek die thermometer in het maatschappelijke debat. Begrijp dat er verschillende meningen zijn. Niet iedereen is te plezieren en accepteer dat.

  • Handel bewust, integer en consequent. Als je helder hebt waar de organisatie voor staat is het van het grootste belang om dit in alles door te trekken.

  • Zet de interne organisatie in als leger met ambassadeurs. We bevinden ons in een transparant tijdperk. Maak van het interne gedrag een reclamebord naar de buitenwereld.


Meer weten over reputatie management en de manier waarop je waarde kan creëren voor alle stakeholders? Neem dan gerust eens contact op!

10 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven