Zoeken
  • Bas Liebeek

Duurzaam Doel & Duurzaam Doen

Bijgewerkt: 3 feb 2020

Het lijkt er tegenwoordig op dat ondernemingen in de communicatie één favoriet woord hebben: duurzaamheid. Als organisatie tel je pas mee als het vriendelijk gaat voor mens en milieu. En trends worden altijd snel en breed omarmd. Marketing- en communicatieadviseurs gaan dus aan de slag en we willen zo snel mogelijk naar buiten met die promotieteksten! Helaas… ik zie het (te) vaak misgaan. Bouw eerst wat kennis op (bijvoorbeeld over de Sustainable Development Goals). Kijk dan eens wat je als organisatie al doet. Evalueer vervolgens de eigen kernwaarden en beleg duurzaamheid in de kern van de organisatie. Deze week alles over duurzame doelen en duurzaam doen.

Sustainable Development Goals

Hoe zat het ook alweer? In den beginne waren er de Millenium doelen. Acht doelstellingen, ondertekend in 2000 door 189 lidstaten van de Verenigde Naties. De doelen waren vooral gericht op het verlichten van extreme armoede, ongelijkheid, ziekte en honger in ontwikkelingslanden. Met de Sustainable Development Goals (SDG’s) kwam er in 2015 een veel bredere duurzaamheidagenda. 193 landen ondertekenden de SDG’s met een horizon op 2030.


"Duurzaamheid opnemen in het bedrijfsprofiel is wel tricky"


Het gehele pakket bestaat uit 17 doelen (SDG’s), 10 zogenaamde guiding principles, 169 subdoelen, 244 indicatoren (50 monitor- en 194 doel indicatoren). De SDG’s zijn niet wettelijk bindend, maar kennen wel een inspanningsverplichting. Veel gehoorde kritiek richt zich op het ontbreken van een theoretisch fundament en goede indicatoren. Daarnaast is de onderlinge connectie tussen de doelen niet voor iedereen altijd duidelijk. Aan de andere kant geven de SDG’s veel personen en organisaties de broodnodige motivatie, energie en zingeving.


“Maar hoe moet dat dan intern bij mij in de organisatie?” Veel van de bedrijfsprocessen komen voort uit of reageren op maatschappelijke vraagstukken. Je sluit dus vaak al heel aardig aan bij SDG’s. Organisaties doen veel meer dan men denkt. De doelen zijn gigantisch, maar we boeken echt wel vooruitgang. In Nederland gaan de doelen 8 en 13 aan kop. Het betreft dan Decent work & economic Growth (8) en Climate Action (13). De doelen 2, 14 en 15 scoren het laagst. We hebben het dan over Zero hunger (2), Life below water (14) en Life on land (15). Pak de doelen er eens bij en kijk hoe jouw organisatie scoort.


Greenwashing

Duurzaamheid opnemen in het bedrijfsprofiel is wel tricky. Je stelt jezelf ambitieuze doelen, de hele wereld kijkt mee en loze beloftes worden snel met de grond gelijk gemaakt. Don’t push it! Maak beloftes waar en blijf weg van greenwashing. “Blijf weg van wat?” Greenwashing; jezelf duurzamer voordoen dan je in werkelijkheid bent. We zien het in alle gelederen. Soms is het onkunde, soms ook met opzet. Start het gesprek over duurzaamheid niet met de P’s van presentatie en promotie in het achterhoofd. Zie het als de grondslag voor alles wat je doet. Kijk er naar met de P van product.


Neem het gehele bedrijfsproces mee en alle onderliggende afdelingen. Maak van duurzaamheid een gezamenlijke ambitie. Als je weet wat je doel is, ben je ook in staat om samen de weg er naar toe te bepalen. Zie de SDG’s daarbij niet als bedreiging, maar als een kans. Ze bieden een positieve kijk op de toekomst en oplossingen voor grootse problemen. Met het incorporeren van de SDG’s in de eigen strategie toon je ambitie en geef je aan er toe te willen doen.


Een duurzaam kompas

Ultiem is het de bedoeling dat duurzaamheid in de genen van de organisatie én van de mensen komt. Gedrag, motivatie en houding moeten veranderen. De buitenwereld zal die verandering uiteindelijk echt wel zien én voelen. Dat is toch de beste promotie die er is?


Mijn advies is dan ook om, wat betreft duurzaamheid, enkel een algemene visie te formuleren en daarna te sturen op kernwaarden met behulp van de SDG’s. Over het algemeen heb je dan genoeg aan een handvol waarden, meer kunnen mensen niet bevatten. Een constante en consequente sturing is vervolgens de sleutel tot succes. Van recruitment tot learning & development. Van KPI definitie tot bilaterale overleggen.


Uiteindelijk kan elke divisie, unit of individuele medewerker aan de slag met een vertaling van de kernwaarden naar eigen doelstellingen. Zo wordt duurzaamheid geen trucje, maar vormt het daadwerkelijk een onderdeel van de bedrijfsvoering.


In een notendop

  • Samengevat heb ik in dit artikel een paar zaken duidelijk willen maken.

  • Zie duurzaamheid niet als promotie, maar als product;

  • Gebruik de SDG’s als richtlijn en hulpmiddel bij het bepalen van de doelstelling;

  • Doe geen loze beloftes en blijf weg van greenwashing;

  • Interneer duurzaamheid in de kernwaarden en stuur daar op;

  • Maak de transitie naar een duurzame organisatie de taak van iedereen;


Zelf aan de slag met duurzaamheid en de SDG’s? Kijk dan eens op www.sdgcompass.org


Wil je verder praten over vraagstukken rondom strategie, organisatie of management? Neem dan gerust eens contact op. De (duurzame) koffie krijg je van mij.


19 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven